torsdag 23. januar 2014

Helten vår

Han kommer inn. Sent, også i kveld. Helten vår. Han som jobber dagen lang for at garasjen skal bli ferdig. Han som stadig sjekker værvarselet. Som bare kommer inn for å spise mat. Går ut igjen. Som ser oss vinke fra vinduet. Som treffer oss når vi er ute og "hjelper til". Setter opp magiske stiger og ber ungene passe seg for krokodillene. Han som har holdt på i mange, lange dager nå. I kalde minusgrader, på taket med stiv nakke, stiv rygg. Han kommer inn sent på kvelden. Setter seg dypt ned i sofaen. Sukker. Lytter med et smil til dagens påfunn. Jeg savner dem. Sier han. Helten vår. 

Pappaen. Som egentlig ikke vil være i en blogg, men som tilfører en viktig dimensjon. Fordi han noen ganger har et annet perspektiv. Som er hjemmeværende pappa. Så tilstede at han savner guttene når han ikke får nok snus-inn-i-nakken-med-skjegget-sitt i løpet av en dag. Han som inspirerer og motiverer, skaper frustrasjon, glede og muligheter. (Som snart kommer til å måtte innrømme at han også blir litt glad når han leser fine innlegg om seg selv på en mammablogg.) Han som jakter, snekrer fuglekasser og lar lyset være av når badet er rotete. Som sier takk med øynene igjen, når jeg forteller hvor flink han er til å bygge garasje. Helten vår.

Om du hever øyenbrynene konspiratorisk og tenker at dette, det er kvinnelist på sitt ypperste, da setter jeg opp en uskyldig mine og sier at jeg aner ikke hva du snakker om...

14 kommentarer:

  1. Så heldige dere er som har en så fin helt i livene deres. Og så heldig han er som får være helten deres! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er det, veldig heldige :) Tror i grunn han syns det er ganske fint å få være helten vår, også :)

      Slett
  2. Svar
    1. I kveld forsøkte Sjefen å kle av skoene på pappa da han kom i yttergangen for å si god natt..det var både sårt og fint ♡

      Slett
  3. Svar
    1. Ja, han er i grunn ikke så verst. Innimellom :)

      Slett
  4. Svar
    1. Pappaer med stor P.. ♡ Syns du beskriver dette så fint. At pappaer også kan være omsorgspersoner like godt som mammaer :)

      Slett
  5. Så flott skrevet!!
    Karen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Karen :) Han kan være til stor inspirasjon :)

      Slett
  6. Tror ikke dette er kvinnelist du;) tror du er helt ærlig jeg og mener det du sier uten baktanker. Ha en flott helg! Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gjør i grunn det. Men tankene kom på et "ubeleilig" tidspunkt :) Han er flink. Akkurat nå sitter jeg med rumpa godt plassert i sofaen, med pcen i fanget og gullrekka på tven. Han har vært ute hele dagen og nå holder de på og knoter med å sette opp portene. Det krever sin mann (eller tre). Kanskje ikke helt politisk korrekt, men jeg er jaggu glad jeg er jente :)

      Slett
  7. Hipp Hurra for den flotte mannen! Sukk, tror jeg må snike meg inn i armkroken til min ;)
    Håper du får ei superduper helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes ut som et veldig fint sted å tilbringe fredagskvelden :) God helg til deg og dine også! :)

      Slett