tirsdag 26. november 2013

La oss snakke om yoghurt

Hæ?? Yoghurt? 
Vi skal da vel ikke snakke om yoghurt, det er jo sunt!? Vel, egentlig ikke. Eller, nå er det jo mange matvarer som utdanker yoghurt når det kommer til manglende næringsinnhold, men det som får meg til å skrive om dette superenkle mellommåltidet er nettopp denne forestillingen om at yoghurt er sunt. Lagd av de identitetsbærende meieriene våre, proppet fulle med masse deilige bær. Beklager altså. De fleste yoghurt-typene inneholder ganske lite bær, og relativt mye sukker. 

Et høyt inntak av sukker gir ofte energitilskudd uten at man får i seg så mye annet nyttig. Sukker finnes naturlig blant annet i melk og frukt, men dette virker annerledes i kroppen enn tilsatt sukker. Melkeprodukter og frukt er anbefalte matvarer i vårt kosthold da det i tillegg til sukkeret gir oss viktige næringsstoffer som vitaminer og mineraler. For barn mellom 2-5 år anbefales et gjennomsnitt på 30 g sukker per dag. En sukkerbit er omtrent to gram, så 30 g tilsvarer altså 15 sukkerbiter. Mange matvarer tilsettes sukker, gjerne i tillegg til det som fins naturlig i matvaren. Visste du at i en vanlig God Morgen-yoghurt er det omtrent ti sukkerbiter, hvor nesten halvparten er tilsatt?

Nå skal jeg moderere meg litt før jeg ødelegger frokostritualet for mange av dere. Yoghurt gir en rekke andre viktige stoffer så det kan altså godt inngå i kostholdet, også til barn. Likevel kan du ha dette i bakhodet: 

Det anbefales å velge naturellyoghurt smakssatt med korn, bær eller frukt. Sukker per 100 g bør ligge på maks 9 gram (sjekk varedeklarasjonen), og man kan med fordel velge nøkkelhullsmerkede varianter.

For mange av dere er dette sikkert gammelt nytt, men jeg trodde altså lenge det var bra å gi yoghurt til ungene. Jeg har neppe vært alene all den tid det er ganske vanlig å sende med yoghurt til mellommåltidet i barnehagen. Det har ikke vært bare enkelt å overbevise skeptikerne her hjemme om at naturellyoghurt er et fullgodt alternativ... Av ernæringsfysiolog fikk jeg tips om å blande halvt om halvt, og det fungerer bra. I tillegg tilsetter jeg alltid minst havregryn, men gjerne også revne eller hakkede mandler, kiwi, banan eller blåbær. 

Hva med deg, spiser du mye yoghurt? Visste du at det inneholdt så mye sukker? Syns du naturellvarianten er god, eller er kosen med yoghurt borte dersom du ikke kan spise en smakstilsatt variant?



22 kommentarer:

  1. Her går det i naturell yogurt med hjemmelaget sukkerfri grynblanding eller bare havregryn. Det er ungenes kveldsmat og min frokost. Men det er lov å ta litt syltetøy. (jada, hjemmelaget av egne bær....) Eller bananskiver eller litt rosiner i blant. Vi kjøper åtte-ti halvlitersbeger naturell yogurt om gangen - så det går en del.... Småyogurt er luksus, noe som dukker opp en sjelden gang i blant. Godmorgenyogurt har jeg sagt at ungene kan få velge som lørdagsgodt, dersom de absolutt vil ha det. (Men på SFO serverer de Godmorgenyogurt som et helt måltid i blant. Og det er vel helt på linje med det meste av det andre de serverer også....)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, jeg begynner å få et lite ønske om å komme på besøk til deg, bivåne dine vaner og se om du virkelig er så perfekt som du framstår (jeg vil gjerne være som deg, altså, så misforstå meg riktig nå..) ;) Så lurt å la dem velge dette som godt på lørdager, den noterer jeg. Vi har rett og slett sluttet å bruke så mye yoghurt som vi gjorde før, for det er ikke så greit med den naturelle, du.. Jeg får gjøre en ny innsats. Snart.

      Slett
    2. Bare kom! Så får du se det jeg ikke forteller om også :-) For jeg jakter jo ikke, og slakter ikke og ikke ligger jeg i lavvo med ungene heller. Og jeg fryser altfor mye til å like vinteren noe særlig. Men du er hjertelig velkommen!

      Slett
    3. Hahahaha, kanskje jeg kan ta med lavvoen og alle ungene, og så camper vi i hagen din ;-) Etter hvert som nattetimene kommer krypende er det stor sannsynlighet for at jeg kommer inn altandøra - jeg fryser også noe forferdelig på vinteren. Du er jo så vant til dette med tette barn, så det vil nok falle seg helt naturlig med tre utforskende gutter på besøk :-D

      Slett
  2. Hei,
    Her i huset prøver jeg å bruke yoghurt naturell mest mulig og poden liker faktisk biola sin yoghurt naturell som den er. Det irriterrer meg at jeg ikke har funnet små pakker med yoghurt naturell slik at jeg kan sende med han i barnehagen, men så surfet jeg litt på tine sine sider og de har lansert sprett yoghurt naturell! Jeg har aldri sett det i butikken, men nå skal jeg begynne å lete for det hadde vært genialt. For øvrig så har Tine selv lagt ut denne fine oversikten over tilsatt sukker i yoghurt:
    http://www.tine.no/helse/barn-og-ungdom/sukkerinnhold-i-yoghurt

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentar, så bra at han liker den naturelle. Det er jo målet også her i huset. Jeg er glad du nevner Sprett for jeg hadde lyst til å skrive om disse fargesterke og barnerettede yoghurtpakkene stappet med sukker, men vil i utgangspunktet holde meg nøytral til merker osv. Nå har jeg imidlertid fått vite at Tine lanserer "Sprett lite tilsatt sukker" som skal være en med grønt merke (mot den gamle, lilla). Mild er også en ok serie :)

      Slett
  3. Elsker disse innleggene dine altså! Du skriver jo om alt som jeg har tenkt på å skrive om, men aldri får ut fingeren til å skrive.. Snart så jeg må kopiere innleggene dine og poste de hos meg :P
    Her har barna kun fått servert yoghurt naturell her hjemme. Noen ganger med bær eller kornblanding, men ofte helt alene. Så lenge barna ikke vet om noe annet, så synes de at det er kjempegodt!! Og jeg hater at alle i skal prøve å prakke på de sånne sukkerbomber av yoghurter alltid. "Å, stakkars, må de spise yoghurt naturell??". Eh, jeg kan ikke helt se hvorfor det er stakkars når de åpenbart synes at det er kjempegodt!!
    En annen ting som irriterer meg er at barna nå ikke vil ha grøten her hjemme lenger. Nå er selvsagt løpet kjørt etter at de har fått smaken på deilig grøt med sukker og syltetøy i barnehagen. Jeg skjønner ikke hva sukker gjør på bordet i en barnehage jeg da...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mona! Bare kopier i vei, du, det viktigste er å jobbe sammen for folkehelsa, mener nå jeg.. :) Dessuten, vet du hva jeg nettopp kom over i pensum? Man anbefaler faktisk et tynt lag plantemargarin på brødskiva, og dersom det er smøreost eller syltetøy som skal være pålegg ble det anbefalt å la margarinen utebli. Så din praksis er kanskje ikke så langt ut i ytterkanten som jeg følte da jeg først leste det - det var bare ikke en tanke jeg var vant til :)

      Syns også dette "stakkars unger, skal de ikke få lov til å spise en daglig dose sukker, da" er helt på jordet. Stakkars unger som blir proppet full av sukker når det er langt fra det kroppene deres trenger for vekst, utvikling og trivsel, sier nå jeg. Absolutt - jeg er forkjemper for en gylden middelvei, og ja, kosthold handler også om kos, sosiale bindinger, kultur, identitet og så videre - men et lite barn anbefales en svært liten andel sukker gjennomsnittlig per dag. Sukker på grøten er jo så unødvendig! Det handler bare om vane - det er jo så utrolig mye annet vi kan tilføre grøten som gjør det unødvendig. Vet du om barnehagen bruker Bra Mat-materiellet fra Helsedirektoratet?

      Slett
    2. Skriver her jeg, for tenkte å både tipse om yoghurt og grøt :)
      Vi bruker kun yoghurt naturell, prøvde en stund å tilsette bær, men storebror liker ikke "fruktklumper"... :) Så vi blander i et par skjeer fruktmos fra Småfolk/evt Ellas kitchen, og 4-korn.
      Og sukker på grøten får de ikke, men havregrøt med most banan og valnøtter er topp synes begge to :)
      Men ja, etter at de begynte i barnehage har spørsmålet om sukker på kommet oftere og oftere...hrmf!

      Ida

      Slett
    3. For et bra tips! Innholdet i fruktmos vet jeg lite om, men det er sikkert uten tilsatt sukker? Jeg moser banan i babygrøten til Mini (han har hatt en periode med brødmat-nekt etter ei kvart skive ifm tannfrembrudd) og det går ned på høykant. Det er så synd å høre at barnehagen, som kanskje er vårt samfunns potensielt største folkehelseaktør, svikter sin oppgave og ikke har praksis i tråd med retningslinjene..

      Slett
    4. Tusen takk for det! Kanskje jeg benytter meg av det en dag ;)
      Aner ikke om de benytter seg av noen retningslinjer der. Vi snakket om kosthold før de åpnet den nye barnehagen, da påstod de at barnehagen var nærmest sukkerfri. Jeg prøvde å argumentere for en sukkerfri barnehage.. I mine øyne er den ikke nærmest sukkerfri når sukkerskåla står på bordet til hver frokost, og de spør om barnet vil ha sukker på grøten eller kornblandingen. Hvilke barn er det vel som sier nei takk til det??

      Slett
    5. Ikke mine unger i alle fall… ;)

      Slett
  4. Må nesten skryte av at mannen i huset lager yoghurten selv:) Men jeg er så heldig å ha en liten måsunge som jeg kaller henne så hun sluker alt. Hun elsker også helt vanlig kulturmelk og kaller det yoghurt. Og så må jeg ikke glemme å si at jeg digger bloggen din og et så glad jeg fant den. Karen

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du skriver dette, Karen! Jeg hadde lyst til å skrive at det går fint an å lage yoghurt selv, men var redd det ville gjøre innlegget både for langt og gjøre at resten av budskapet druknet. Du har ikke lyst til å dele oppskrift og fremgangsmåte i et gjesteinnlegg - så kan jeg forsøke å regne næringsinnhold? Og du, tusen takk for dine fine ord - jeg setter sånn pris på det! :):):) Skulle gjerne hatt en sånn måsunge - men jeg får bare se på kresenheten som en ekstra utfordring, så får mine sta gener bare brette opp ermene og gjøre en innsats.. ;-)

      Slett
    2. Ja jeg skal se hva jeg får til:) :)

      Slett
  5. Vi spiser naturell yoghurt og tilsetter steviadråper med f.eks bærsmak, karamell, vanilje, appelsin osv. I tillegg bruker vi bær og enten hempfrø eller chiafrø i som er fullstappet av antioksidanter og gode fettsyrer , samt masse annet kroppssnadder. Godt er det også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk at min egen Beate er så dyktig, hva!? Kanskje jeg må ta meg en snokerunde i skapene dine neste gang vi er på besøk.. ;-) Kjøper du hemp- og chiafrø fra iHerb? Kanskje du kan sende meg en link på hangouts? Takk for gode tips, det gjør innleggene tyve ganger bedre :)

      Slett
    2. Skal fikse deg linker vettu snuppa mi. :-*

      Slett
  6. Hos oss bruker vi youhert, og da gjerne naturell med gryn, bær etc i- Noen ganger slenger jeg det i blenderen sammen med en banan og litt væske. Da har vi en mega god smoothie. Men det er ikke god morgen youghert eller andre barnevennlige sorter hos oss.

    Klem for en god dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lurt å ha det i blenderen for å lage smoothie av det. Jeg har så høy terskel for å bruke den blenderen, syns det er et ork å skru sammen, skru fra og rengjøre…. Dagens innrømmelse :) Men det burde da funke på samme vis med stavmikseren, min beste venn?

      Slett
  7. Jeg syns det er noen naturellvarianter som er god, men ikke tine sin. Jeg pleier å lage innimellom, men mest for min egen del, barna er ikke så begeistret, men av og til får de barneyoghurt, mest for de andre næringstoffene sin del.
    I vår barnehage er det ikke lov å sende med yoghurt til barna nettopp fordi det inneholder for mye sukker. Så jeg er glad vår barnehage er veldig bevisst på dette med kosthold (nevnte vel dette tidligere om MER-barnehage). I vår barnehage sender vi kun med brødskrive også har de pålegg i barnehagen, og da pålegg som er sunne. Helt fantastisk. Også slipper vi å lage matpakke annet enn å skjære opp brødskivene :)

    Jeg har aldri vært glad i yoghurt, bortsett fra den sunne varianten du beskriver (eller barneyoghurt). Jeg kan ikke fordra disse slimete fruktklumpene som ligger i yoghurten, hehe :) Men yoghurt naturell med korn, bær,frukt honning og/eller evt sukrin er kjempegodt.

    SvarSlett