søndag 17. november 2013

Alternativ adventskalender

Skal jeg fortelle dere en hemmelighet?
Jeg elsker den høytida vi nærmer oss nå. Jeg går i grunn hele året og kan knapt vente til kalenderen vår fra Jakt & Friluftsliv (vel ja, det sier seg vel selv at vår familie bruker en kalender full av norske dyr..?) viser årets siste måned, sånn at jeg med høy røst og ingen blygsel kan rope ut "snart er det juuuul!". Ich bin ein juloholiker (måtte bare blande inn litt tysk for å skjule det dårlige "norske" ordet der på slutten). Jeg elsker alt som har med høytiden å gjøre, forberedelsene, stemninga, aktivitetene, maten, barnas glede og forventning, min egen barnlige glede og forventning, julekort, marsipan, pepperkaker, gløgg, julesanger.. Jeg elsker det. Jeg elsker jula. Og nå er det snart på tide å ha adventskalenderen klar, en av favorittene!

Da Arvingen var åtte måneder hadde vi en aldri så liten pakkekalender. Da han var blitt storebror, fikk han med Sjefen en forstørret utgave av adventskalenderen, også den pakkekalender. I fjor ordnet den høygravide mammaen en enorm pakkekalender, som i store, fine poser med hvite tall på, hang mellom stua og spisestua. Jeg var i grunn ganske stolt over at guttene fikk øve seg på å dele, da de i de fleste lukene fikk åpne pakke bare annen hver dag (ingen problem, vi minnet den som ikke fikk åpne på hva han åpnet dagen før og kunne eventuelt vise fram den pakken som den stakkars gutten skulle få åpne dagen etter). Kalenderen inneholdt mange nødvendige ting, men jeg gremmes litt over å innrømme at i tillegg til nye tannbørster, klementiner og ballonger fikk de også dyre luer, votter, dyrefigurer, eventyrbøker og en film.

Se, der er julaften! Som den ansvarlige mor jeg er, lærer jeg naturligvis guttene hvordan vi blir ordentlige juleelskere, hele gjengen. Grinchen var med andre ord bare en forkledning (takk og lov, jeg så jo ikke helt god ut der..). Til tross for at jeg elsker jula har jeg likevel sett meg nødt til å fjerne en av de vonde kakesmakene, og foreta en liten justering i år.

I år har jeg sagt stopp. 
Det er for mye kjøpepress, for mye konsum, for mye fokus på det materielle. Jeg leste en artikkel i Foreldre og Barn for et par år siden, tror jeg, hvor noen hadde gått til innkjøp av 24 figurer som ble pakket opp år etter år. Den ideen likte jeg veldig godt. "De samme tingene hvert eneste år, hva i all verden er gøy med det?" spurte HM da jeg la fram forslaget. Jeg argumenterte, mente det kom til å bli koselig å se de bortgjemte figurene igjen, tradisjon er jo nøkkelbegrepet for ei vel blåst julefeiring. At Grevinna blir nøyaktig like bedugget hvert eneste år, på nøyaktig samme tidspunkt, er jo grunnen til at vi liker henne så godt, er det ikke?

Min mor var på besøk for litt siden. I tillegg til å leke indianer med ungene oppmuntret hun meg med å møte mitt forslag til adventskalender på en mye bedre måte enn mannen i huset. Vi julegale (hun er glad i jula, hun også) diskuterte litt fram og tilbake, og jeg forklarte at jeg kunne tenkt meg noe i nærheten av ei julekrybbe som blir til etter hvert som dagene går, men bare ikke med det motivet. Den godeste bestemora foreslo noe med dyretema, norsk skog, granbar og elg, og med ett var adventskalenderen min i boks. Jeg ønsker oss en foringsautomat for skogens ville dyr, 24 elementer til sammen.

HM likte ideen godt, men var ikke like tilfreds da erkjennelsen om hvem som var forventet å lage herligheten skyllet over ham. Dyrene skulle jeg få tak i, men han måtte altså lage den. Det er fjorten dager siden jeg visste hva jeg ville ha, men ingen ting er klart. Jeg burde sikkert prøvd å snekre en idyllisk skog selv, men det har bare ikke blitt prioritert. Kanskje vi tar en svært lett lightversjon av høykrybba i år, og så lager vi en ordentlig en til neste år. Ikke hold pusten i påvente av et bilde, med andre ord.

Uansett, til hver luke skal vi også legge ved en familieaktivitet. Fokus på kvalitetstid er fint til hverdags, og vi er absolutt ikke avhengige av å gjøre noe ekstra for at dagene skal bli fine, men vi (okei, mest meg, Juksegrinchen) tenker at det kan være fint med noe ekstra hver eneste dag. Det trenger jo ikke være mer enn å lage vafler, men jeg tror guttene kommer til å sette stor pris på å åpne luka for så å få lest opp hva som skal skje denne dagen. Derfor skal vi på forhånd (okei, lets face it, fortsatt bare meg) bestemme en aktivitet vi skal gjøre sammen som familie mens vi venter på julaften. Kanskje du har lyst til å gjøre noe lignende?

Da er det bare å fylle inn.

Her kommer ei lang liste over forslag, har du flere må du gjerne fylle på i kommentarfeltet, så legger jeg det inn i innlegget fortløpende. Jeg er et raust menneske absolutt ikke et menneske av få ord så her kommer mye mer enn 24 forslag! Noe er helt gratis, noe koster litt penger. Da er det bare å hive seg utpå dansegulvet med valgets kvaler (du tok hentydningen til ordet kavaler, ikke sant?! I mitt surrete eksamenstopplokk/nattevåksblikk var det svært morsomt. Nu vel. På tide å komme seg i seng, du..). Here goes:

Hjemmeaktiviteter
Henge opp adventsstjerne
Lage kakao
Bygge nissehytte med stoler
Lese eventyr
Høre julemusikk
Lage nissegrøt
Se en julefilm
Lage teater
Spillkveld
Vaske til jul (jepp, små unger er nøyaktig så lettlurte)
Pynte til jul i huset
Pynte juletre

Se så enkelt! Bildet stjal jeg her.

Aktiviteter utenfor hjemmet
Delta på julegateåpning
Besøke et granfelt
Gudstjeneste
Juleforestilling
Leie (jule)bøker på biblioteket
Bygge snømann
Tittetur til hobbybutikk
Lage en gapahuk av granbar
Julegavehandel
Kinoforestilling
Sette ut nissegrøt
Måneskinnstur
Skitur med hodelykt
Lokke på fugler/dyr
Sank kongler, kvist o.l (lek bondegård, lag monasje, bruk til juleverksted)
Bålmiddag
Spise kvelds et annet sted enn vanlig (leste bl.a et tips om å spise under bordet!)
Nissefest i åpen barnehage
Julenek (binde/kjøpe/henge opp)
Besøke eldrehjem med pepperkaker
Dra til en akebakke
Grave snøhule (spis kvelds der inne, eller hva med å overnatte?)
Hogge/kjøpe juletre


Juleverkstedsaktiviteter
Pepperkaker (lage deig, pynte hus, lage pepperkaketrær, lage kaker, pynte kaker, henge opp kaker..kunne vært en hel kalender med pepperkakeaktiviteter, jo..!)
Lage lenker av glanspapir
Tegne/skrive julegaveønsker (i tillegg kan man fint bruke en halvtime på å se gjennom ønskekataloger, minst, og ja, jeg snakker av erfaring; "mamma, jeg ønsker meg denne, og denne, og denne, og.. Unger nå til dags, er det bare ting de vil ha?!)
Lage nisser av røde dusker
Lage julekort
Pakke inn julegaver
Pynte julevinduer
Lage julegodteri
Bake småkaker
Lage egne til/fra-lapper
Mal et møbel rødt (stol, hylle, krakk)
Lag dekorasjon til inngangsdøra

Disse fant jeg hos foreldremanualen.no

Alternative aktiviteter til den alternative adventskalenderen:
Steke vafler
Bake skoleboller
Lekedeig
Puslespill
Perler
Lekeland
Badeland
Besøksgård
Velge bilder til fotoalbum
Lage fruktspyd
Bygge duplo
Male bilder
Besøke en venn

Har du lest denne? Hva slags alder passer den til, tro? 

Flere tips tips til alternativ julekalender:
Lære om et nytt dyr
Sende juletegning
Appelsin med nellikspiker
Ringe noen (nye hver dag)
Lære om 24 ulike lands juletradisjoner (høyn med å lære julesanger på de ulike landenes språk!)
Pakke inn en gave hver dag til veldedig julegaveorganisasjon
Byggesett (legobil el.l)
Ta et bilde hver dag til fotoalbum

Kjøper du kalender med godis eller leker, eller lager du pakkekalender, aktivitetskalender eller kanskje ølkalender med 24 ulike sorter til mannen deg selv i år?

18 kommentarer:

  1. hehehe. Jada, ikke så ulike her heller, vi. Jeg er dog verre enn deg og har en kalender til hver av ungene = 72 pakker (men til mitt forsvar: de har fått hver sin broderte kalender med navn på av gradtanta si...) Jeg har også pleid å fylle den med ting de trenger (tannbørster, ullvangsokker, stillongser og truser), og også mange hjemmelagde ting (votter, sokker, sjal, dukkeklær osv) men har de siste årene gått over til mer lapper med aktiviteter (og poser sydd av restestoff til å lappene oppi = gjenbruk fra år til år). Måtte le litt ekstra av vaske-aktiviteten din, for den har vi også, og det er nok lettere å lure små barn enn de som har blitt litt eldre... Jeg snakker av erfaring. Men jeg noterer meg alle dine tips bak øret, nå når jeg snart må gå i gang med årets utgave!
    Nytt av året er at jeg lager kalender til min kjære søster (på 30 år) Det blir litt kjøpte ting og litt hjemmelagde ting - og blir i stedet for julegave på juleaften.
    Mannen har noen ganger fått kalender, men det er en typisk gjøre-kalender med alt vi må rekke før jul, så den er ikke særlig lystbetont. Spørs om han må få slippe i år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde faktisk tenkt å ta med i innlegget at søsteren min og jeg pleide å gi hverandre adventskalender da vi begge hadde flyttet hjemmefra. Jeg utelot den informasjonen iom jeg mistenkte oppfatningen av meg som en smule for opptatt av jula allerede var etablert. ;) Vi går også for gjenbruk av de røde posene, får håpe de holder også i år, men her har blitt betenkelig høyere faktor av fysisk utfoldelse det siste året, gitt.. Gjøre-kalender var fint! Den noterer jeg bak øret :-D

      Slett
  2. Før vi fikk barn hadde vi julekalender til hverandre men den har sklidd ut, helt greit ;)

    Mange fine flotte ider der ;) de 2 siste årende har jeg pakket inn 24 små pakker! og siden familien vokser vill det bare bli flere .men ikke iår, jeg orker ikke ut og kjøpe 24 små ting som bare "forsvinner" nå er han 3 år og er klar for litt mer aktivitets kalender.(lillebror er for liten i år)
    Årets kalender vill inneholde følgene :
    - Pirat pepper kake former ( de fås den dagen vi skal bake pepperkaker)
    -Det vil også bli en kino tur se jul i flåklypa (han veit vi skal reise og se den men ikke når)
    (Bare mamma,pappa og storebror)
    -Det vil bli div små ting litt innimellom som reflex,pannebånd,noe små lego og litt snop innimellom )
    - Se julefilm hjemme
    - Juleverksted ( på mamma sitt "hobby " rom)
    - Lage julepynt
    Er ikke helt ferdig tenkt med kalenderen men her var det jo som sagt masse tips ;)
    Skal ha "dekorerte " fyrstikk esker i år, der kan jeg legge en liten snop bit, tegning av hav vi skal den og den dagen :) Eksempel bilde av solan og ludvik den dagen vi skal på kino osv! og de få pakkene som er pakkes inn.
    Tror det blir en bra kalender ! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pakkekalender er absolutt ingen uting i seg selv, det er vel kanskje vel så viktig hva vi putter oppi der, og hva slags forhold vi har til gaver resten av året. Vi var f.eks i barnebursdag i går, og der stod en gjeng foreldre og diskuterte at unger nå til dags ikke er takknemlig for gaver lenger. Jeg må innrømme at jeg unnlot å ta del i samtalen, for i mine øyne er det normalt at en fireåring heller vil leke med vennene enn å bry seg om det han har fått. I tillegg ser jeg jo at mine unger virker oppriktig glad for gaver de får. Vi passer ofte på å kommentere også senere hvem de har fått de ulike tingene fra. "Hvem har jeg fått denne av" er et vanlig spørmål her i huset.

      Gode forslag fra deg, kanskje vi heller skulle kjørt Hjemmekino med popcorn og litt ekstr stas, i stedet for kino. På den måten kan jo til og med Mini være med.. Det må opp til vurdering i rådet (det vil fortsatt si bare meg..). :)

      Slett
  3. Jeg er juloholiker så til de grader jeg også.... Og hold deg fast.... Mamma lager ennå pakkekalender til meg! Bortskjemt??? NEEEEEIDA ;-) Jeg fryktet at tradisjonen røyk i år, for mamma sliter sån med en prolaps i nakken, og klarer feks ikke å pakke inn så mye. Så da den dagen kom at hun tok opp kalenderen og sa at vi måtte inngå et kompromiss, var jeg gråten nær.... Jubelen var stor da jeg innså at kompromiet jeg "desverre" måtte gå med på, var at hun måtte få pakke inn i gaveposer istede for gavepapir, og dermed få kalenderen i en boks istede for på min tradisjonelle broderte kalender som tante broderte til meg for 29 år siden. Jeg lager også pakkekalender til mannen i huset. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bortskjemt, heldig.. Jeg er uansett en smule sjalu :) Mødre er bra fine, eller hva? Godt å høre at det er flere fanatikere der ute! Hva får mannen?

      Slett
    2. Jeg er litt sent ute, så har ikke begynt å kjøpe så mye til årets kalender. Men han får mye det samme hvert år. Sjokolade og annen godis, bruksting som sokker, deodorant, shampo osv, ja og så putter jeg alltid små koselige kjærestelapper inn i noen pakker(jeg synes selvfølgelig de er mye koseligere enn han;-) )

      Slett
  4. Jul er fint! Og adventstiden aller best.. Mini fikk pakkekalender for første gang i fjor, frem til da har Mannen og jeg laget til hverandre;)
    Vi reiser "hjem" til Sandefjord for å feire jul, og vil altså ikke være hjemme hos oss selv fra lille julaften og frem til nyttår.. Det har vi gjort hvert år siden Mini kom (og årene før så klart.) Dermed blir det ekstra viktig å skape hygge og tradisjoner den tiden vi er hjemme hos oss selv.. (Oki, aller mest for meg selv hittil, jrg innrømmer det.) Så tanken ved vår pakkekalender er at den hovedsakelig skal inneholde pynt til et lite juletre.. Samt litt større aktivitete i helgene;) så skaper vi julestemning her hjemme også. (Selv om begge foreldre har vokst opp med pynting av juletre på lille julaften.. Men hallo, noen regler må jo brytes for at nye tradisjoner kan blomstre.) mange gode tips til aktiviteter hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen regler kan fravikes ja, ellers kan en jo bli oppfattet som for julerigid (det er vel neppe et ord, det heller, men hey, vi nærmer oss jul og raushetens høytid..) :) Får du ham med hjem til deg hvert år? Det er imponerende :)

      Slett
    2. Åh, nei nei! Vi er begge fra Sandefjord;) og har altså alt av besteforeldre der.

      Slett
  5. Kalender må til:) her er det lett blanding i den. Småtteriet, nødvendigheter og ting å gjøre. Jostein Gaarder sin bok er nydlig! Passer for litt større barn(skolen) for de må kunne reflektere over handlingen. Les den selv først-du kjenner dine barn og vet når de er klare for den;) god uke! Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Blanding hørtes jo fint ut, her kjører vi som regel lørdagsgodt til de eldste så det kan jo legges i. Mistenker at det er ei oppgradering mannen vil like.. :) God uke din vei også! :)

      Slett
  6. Vi leste "julemysteriet" i småskolealder, det var på grensen til for tidlig for mine. Det er ganske mange tråder å holde styr på og lange kapitler.Men fin når ungene blir litt større!

    SvarSlett
  7. Det er notert! Har ikke lest den selv, men tenkte det var et fint tips til andre (her fungerer høytlesning bare sånn passe på guttungene så vi dikter heller eventyr til kvelds).. :)

    SvarSlett
  8. Så artig å lese! Tenker mye på julekalender selv om dagen. Ungene har hver sin som mamma har sydd, men vet at de har mest lyst på "kjøpekalender" i år. :/ Lurer derfor på å la dem få det, men samtidig ha poser med sånne aktiviteter ol. i hjemmelaget kalender. Og her var jo mange forslag! :)

    SvarSlett
  9. Mange gode tips. Har tenkt på dette selv, så fint med gode forslag :) Jeg kommer i tillegg til å være litt materialist også da. Har kjøpt sangkort fra Singsang. De har en eske med julesanger. 1 kort for hver dag, så det var den perfekte kalender. Men i tillegg hadde det vært fint for både voksne og barn å gjøre noe koselig sammen. Gjør adventstiden ekstra spesiell. I år har jeg tenkt å være ferdig med det meste før advent, så jeg skal slippe stresset rett før jul. Vil heller ha mer tid til barna :) Jula er mye artigere og koseligere etter at jeg fikk barn (likte den før også da, men nå er det jo bare med enda mer mening) !

    SvarSlett
  10. Elin, tips til 1/12: Dra på rideklubben sitt juleshow i hallen kl 17 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt forslag, Eva! Det må opp til vurdering ;-)

      Slett