torsdag 24. oktober 2013

Den kalde, hvite tida

Dere har garantert lest den fine bloggen Pias Verden. Og om du ikke har besøkt henne vet du hva du har å gjøre. Dama er skikkelig morsom og har et tidvis skarpt blikk på samfunnet, blant annet gjennom sin Bønna-figur. Fantastisk. Jeg digger bloggen, leser med stor iver, men nå var jeg nylig innom og ble litt overrasket. Der kunne jeg nemlig lese hennes bjørnelignende tanker om vinteren.

Jeg er omsorgsfull. Og vinteren her nord kan være både langdryg og kald, og som det barmhjertige medmennesket jeg er kan jeg jo ikke bare sitte her og bivåne at stakkars Pia må streve seg gjennom hele denne mørketida med tungt sinn. Det er naturligvis også litt egeninteresser med i bildet; om hun skal stirre ut av vinduet sitt kun avbrutt av dype sukk gjennom hele vinteren er jeg redd kvaliteten på innleggene kommer til å bli deretter. Bloggen hennes er for viktig for min hverdagslykke til at jeg kan la sånt noe skje.

Er dere klare for litt vinterpropaganda?

Her, kjære Pia, kommer rett og slett et forsøk på å overbevise deg om at vinteren har mange positive sider:

#1: Vinter betyr snø, og snø gjør det lysere ute. Det er fint med lys for da slipper du å stå på bremsene fordi du nesten kjører på en eller annen dust som ikke har fått med seg at refleks er funnet opp. Nå kan det jo unektelig være veldig spennende å kjøre bil etter mørkets frambrudd en regnfull høstkveld, men det er uendelig mange muligheter for adrenalinsjokk fra aktiviteter med litt lavere "nær-døden"-grad.

#2: Når det har kommet snø på marka vet vi at det nærmer seg jul. Jeg mener, det er jo ikke sikkert alle hyllemeterene med rødt glitter fra medio oktober er forsikring nok, så jeg er veldig glad for at vinteren kommer sånn at vi kjerringer kan senke skuldrene; jula kommer i år også. Takk og lov.

#3: Vinter og snø skaper unike rammer for et godt naboskap. Jeg mener, hva er vel ikke koseligere enn å vinke til Herr Hansen med den gamle snøfresen som alltid stopper etter fem minutter, nikke til det unge paret uten barn som er ute og måkker så idyllisk sammen eller smile ekstra søtt når den kjekke mannen nederst i gata kommer heroisk forbi for å lete fram det felles postkassestativet?

#4: Ullester er atter tillatt, og disse herlige plaggene kan brukes som accessories til hva det enn skulle være. Du kan til og med bruke dem som votter når du skraper av den isete bilruta uten at Jan-Thomas eller andre motepolitikere kommer stormende.

#5: Å snakke om været får en helt ny dimensjon. På bussen vil du kunne føre en lengre passiar med hvem det måtte være; han som ligner mistenkelig på reinsdyret Rudolf eller hun med hvite klumper der mascaraen skulle vært. De vil alle ha sitt å si om været.

#6: Vinteren skaper underholdende nyhetssendinger. Vi nordpå kan humre over søringene som lar seg overraske over snødekket som også denne dekksesongen dukket opp tilsynelatende fra intet. En splitter ny mercedes parkert i grøftekanten. Det er like sikkert som at Hovmesteren serverer portvin til Grevinna, det, og vi venter i like frydefull spenning, år etter år.

#7: På vinteren slipper du å bli vekket klokka fire på natta av overivrige sangfugler som kvitrer utenfor soverommet ditt. Vinteren ruler.

#8: Vinteren gjør det lovlig å spise brunost og drikke kakao med marsmellows midt i uka. Flere dager på rad, gjennom heele mørketida. Å drikke kakao med helmelk og ekstra sukker er faktisk fornuftig, det handler rett og slett om overlevelse. Litt ekstra spekk på kroppen gjør oss bare bedre rustet til å møte hverdagens utfordringer. Til alt overmål er det evigheter til bikinisesongen, så vi trenger ikke en gang ha dårlig samvittighet for at vi sløyfer treninga før frokost. Jeg sier det igjen, vinteren ruler.

#9: Enda mer nyhetsorientert: Hadde det ikke vært for vinteren ville strømprisene vært konstante, og tenk for en kjedelig hverdag vi ville gått i møte da! Er du klar over hvor mye kreativitet det ville krevd av journalister om de ikke kunne skrevet sine spennende artikler om strømprisutviklingen fra måned ti måned? "Du må betale noe mer for strømmen i vinter enn i fjor, men foreløpig er det ikke snakk om mye." Jeg er så takknemlig for at de kan opplyse oss om sånt, i vinter som i fjor.

#10 Å skrape is av ruta med blåfrosne fingre en mandagsmorgen når du allerede er ti minutter for sent ute, er en ypperlig arena for å trene på den banebrytende teknikken dere lærte på coaching-seminaret dere var på i vår. "Utvikling fra larve til sommerfugl" - kom igjen, dette kan du beherske! Think butterfly!

Nå må du jo ha blitt overbevist, Pia?


Snø gir oss mange potensielle timer brukt til brøyting. La det lave ned!

Kom igjen, dere, vinter er gøy!

Okei, dette bildet er fra i fjor. Vi er riktignok ganske langt nord, men slike forhold har vi dessverre ikke hatt enda. Men vi gleder oss!

Til tross for at jeg fryser så fort kalenderen har byttet fra august til september, så elsker jeg altså vinteren. Surprise, surprise. Jeg er så takknemlig for at jeg bor i Norge, og for at vi har disse tidvis dramatiske skiftene i årstid. Det er fantastisk å merke at våren sprenger seg fram, at sommeren varmer, at høsten maler fargesterke bilder og at Kong vinter kommer med den nydelige snøen sin. År etter år. 

33 kommentarer:

  1. Snakker du med fremmede mennesker på bussen her sør er det fare for at du blir sperret inne. Bare gale folk snakker med fremmede!

    Men ellers er vinter fint - når vi bare får snø! Foreløpig har det bare vært noen fnugg. Vet ikke hvem som var mest skuffet da "det er snø ute" viste seg å være ca 0,5 cm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, mener du det? Off, må minne mannen på å aldri ta buss sørpå.. ;-) Det var stor sorg her da vi våknet i morges og oppdaget at alt det hvite hadde regnet bort.. Muligens var jeg enda mer oppgitt enn ungene :) La oss håpe på masse snø!

      Slett
  2. Du vet, vi prøver så godt vi kan - å gjenta alt det du skriver for oss selv, hvert eneste år. Men for noen så gjør kulde, mørke og føreforhold rett og slett ganske vondt - litt sånn fysisk-psykisk. Ikke bare å "ta seg sammen". Men vi prøver jo å "ta oss sammen" - vi vet jo at vi må gjennom denne tida. Og håper vi lever til våren, slik Ronja Røverdatter sa....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den fineste Ronja :) Jeg har visst vært så heldig at jeg er utstyrt med en god porsjon av det genet som ikke bruker så mye tid på det jeg ikke får gjort noe med likevel, og selv om jeg er nordlending og dermed tenker naturlig stort om meg selv - så er det nok enda en stund til jeg klarer å kommandere været.. Men du har som vanlig gode refleksjoner; det er ikke like enkelt for alle..

      Slett
  3. jo, takk, jeg er allerede igang med #8...
    Sjøl er jeg også glad i vinteren, men innrømmer at den kan bli litt i lengste laget, så jeg gruer meg til mørke og kulde. Men hadde ikke vinteren vært så lang og hard, hadde ikke våren vært så fin heller, så hurra for årstider!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra, #8 er fin! Og i alle fall når den drikkes fra lavvo.. ;) Nettopp, det er som med diktet om veven; mørke tråder lar oss bedre se de lyse :)

      Slett
  4. Nei, vinter er ikke gøy. I dag regner det trollkjerringer i Bergen, men det gjør ingen ting, så lenge byen lar væære å iføre seg sin hvite bunad.

    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det er litt vel mye bergenser i deg, altså ;-) Foretrekker du virkelig regn foran naturens vakre korrekturlakk? Rystet. Det er det jeg er :-D

      Slett
  5. Herlig;) jeg liker vinteren! Akkurat som jeg liker sommeren. Og høsten. etter seks studiår i (verdens fineste by) Bergen, var det fantastisk å komme tilbake til de klare skillene mellom årstidene her på Østlandet. Jeg elsker ski (nedoverski, livredd for bortoverski) og alle de andre uteaktivitetene som vinteren fører med seg. Men, skulle ønske den var litt mer påskekrim, og litt mindre januaraktig, sånn held tiden;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oki, jeg MÅ lære meg å sjekke autokorrekturen før jeg trykker på publiser!
      Seks studieår, hele tiden.. Og, påskeAKTIG, ikke påskekrim.

      Slett
    2. Hahaha, jeg leste påskekrim som den naturligste ting i verden.. :-D Jeg er dog veldig enig, påskevinter kicker ass på januarvinter. Selv om stjerneklare nordlysnetter er fint. Og hodelykter på ungene som leter dyrespor under granbar. Jeg liker visst vinteren, du :p

      Slett
  6. Jadda! Jeg hater ikke akkurat vinteren, det er mer at jeg hater den slapsete, våte mørke høsten.... Vinter (og høst) med sol er helt fint!
    Du har bra punkter her, men jeg liker fortsatt sommeren best;)
    (Og takk for veldig hyggelige ord:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi. Dette må da være en av de mer kreative blogganbefalingene?! Jeg skal være ærlig, slaps og gjørme ville blitt mye mer utfordrende å skrive om enn vinter.. Selv om det er gøy å konkurrere med mannen om hvem som må oftest inn og skifte våte barnestøvler/votter/luer ila en dag.. ;-) Og jeg mener det, bloggen din ruler!

      Slett
  7. Det er ei stund til eg klarer vere så entusiastisk om vinteren... Snø, mørke, glattis... Men du greier å få meg litt meir positiv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, så bra! Glattis er jo noe av det beste med vinteren! Tenk på alle de fantastiske Charlie Chaplin-scenene som utspiller seg hver eneste dag, en dresskledd mann som kaver som en gal før han ligger langflat i to sekunder, før han fyker opp og sjekker om noen har sett han...uvurderlig ;-) Vi burde i grunn bare utstyre oss med klappstol og filmkamera alle som én :-D

      Slett
  8. Mange herlige argumenter for hvorfor man bør like vinteren :-) Men du glemte ett argument og en viktig årsak til at jeg er veldig glad i vinteren - at man kan gå på ski ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det med ski er da innlysende..? Vi er jo født med ski på beina, er vi ikke? ;-)

      Slett
  9. Du glemte å skrive om utallige lårhalsbrudd. :-P

    Vinteren er herlig! Gleder meg til det hvite laver ned igjen og dekker den mørke, triste asfalten.
    Klem fra Beate, A og E. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Off, ja, lårhalsbrudd hører jo til den kalde, hvite tida.. :-)

      Slett
  10. Haha, genialt! Positiviteten i egen person :) Godt jobba! ;)

    Vil ønske deg , og dine, en strålende helg!
    Klemmer

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk skal du ha! Helga var super :-)

      Slett
  11. Nok et herlig innlegg! ELSKER snø og vinter jeg, både ute og inne, altså innekos etter å ha vært ute i snøen med kakao, peis og alt det andre!! Også så "rent" det er ute når det er snø!! Jeg venter og lengter på snøen her i Drøbak!
    Klem♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, det blir så hvitt og lyst og rent og vakkert :-) Vi er heldige som liker vinteren, tror jeg :-)

      Slett
  12. Enig med deg - vinteren er fin!! Mørketida er litt tung når det kommer til å stå opp om morgenen, det må jeg innrømme, men i det store og hele er jeg glad i snø :-) Her i Cambridge kan jeg nok på det beste håpe på et par cm snø denne vinteren, og da kommer nok infrastrukturen til å bryte sammen og folk til å gå i sjokk :-) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror vi må håpe på veldig lite islagte veier der borte..du trenger å holde deg på beina framover.. :p

      Slett
  13. Du har en fantastisk entusiasme over vinteren. Jeg er enig med Pia - at høsten er verst, selv om det ikke har vært så ille i år. Jeg synes vinteren er Ok om den ikke er for kald og for lang.

    Nå har jeg funnet ut mer om uønska besøk: http://spamspoiler.blogspot.no/2012/12/adsense-watchdog-zombiestat-vampirestat.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Se der, ja! Takk skal du ha :-) Slapsete vinter er ikke min favoritt heller, men en får ta det'en får :-)

      Slett
  14. Om vinteren hadde vært slik her sørvest så hadde nok jeg likt vinteren også! :) Her snør det og enten så regner den bort eller blir til slaps. Skjer ikke det hiver de på med salt og så blir den jaggu til slaps likevel! Verste er når det først snør, så regner og så kommer -10 grader før de har fått veien bar. Da blir det stålis og man bør helst holde seg innendørs ;) Men fint å se at vinteren kan være fin andre steder da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn kan den være her også, og jeg erindrer med lengsel de meterhøye brøyteskavlene vi kunne lage snøhuler i som små.. Du får ta deg en tur nordover når februar har kommet..! :-)

      Slett
  15. Hei du, du har vinnerlykke! Boka ble din! Klem

    SvarSlett
  16. Har du snødd ned? Venter spent på nye skriverier fra deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm back! Og gjett om det var stas å komme hjem til etterlysning her inne! :-D

      Slett