lørdag 21. september 2013

Soppseier

Jippi! På facebook hadde fineste Eva vært så korttenkt at hun delte sine nyervervede soppkunnskaper på statusen sin, og jeg var snar å legge ut fella. Ved å ordlegge meg på en forsiktig nærmende måte hadde jeg henne til slutt i min hule hånd, og da jeg satt inn nådestøtet hadde hun ingen måte å unnslippe på. Hun var pent nødt til å invitere meg med på tur, gitt. Dermed fikk jeg for aller første gang oppleve å spise selvplukket sopp! En herlig seiersfølelse, for det har virket som et stadig mer uoverkommelig mål å sanke dette selv etter som erfaringene har gjort sitt inntog hos denne jenta. Har plukket sopp før, ja, men det har heldigvis vært åpent på butikken dagen etter, kan du si. For jeg har, takk gud, hatt vett til å aldri legge noe av dette på stekepanna. Ikke en gang etter intens googling. Bra avgjørelse.

Arvingen fikk være med for litt alenetid med mamma, og sammen begynte vi i lauvskog der vi hadde hørt et rykte i grenda om at noen hadde snakket om ei dame som visstnok hadde funnet kantarell for noen år siden... Jadda! Det gikk som det måtte gå; mye sopp av uviss karakter, men ingen ting som minnet om skogens luksus.

Heldigvis visste den gode Eva råd. Vi foretok en troppeforflytning, hun var nemlig riiimelig sikker på to andre sorter som skulle være i granskog. Den strategiske slagplanen viste seg å være genial, for da vi kom hjem hadde vi masse sopp i begge kurvene! Jeg var så stolt og glad og fornøyd atte. Dagen etter lagde jeg knallgod soppstuing (falsk beskjedenhet er virkelig ikke min greie) til nydelig elgbiff og vi åt og vi åt og vi åt.. Her kommer noen bilder fra turen, dokumentasjon er som kjent veldig viktig. Er ganske sikker på at jeg har tatt mine forhåndsregler når det kommer til sopplukkerens første bud: aldri avslør lokalisasjonen.

"Klart vi finner sopp! Jajjamen!"

"Ehm...mamma, jeg tror kanskje du bør holde deg til den her.. Bare en tanke."

Voila! Granmatriske med dertil egnet opplæring. Dens guloransje saft skal være bombesikker. Jeg liker bombesikkert.

Eva sjekker i den lille kloke boken, kunne det være steinsopp?

Granmatriske dandert oppå sopp fra Rema - føltes nesten dårlig gjort mot egen innsats, men det var veldig godt. Nykommeren var mild og fin i smaken, og jeg var en hårsbredd fra å få guttene på troen til å smake. Neste gang!

Avslutningsvis kan jeg jo innrømme at jeg har vært på vift alene, uten Eva that is, kobbelet med unger er jo stort sett ikke mer enn en meter unna mammaen, og vet dere hva? Det er ikke bare å kjøre bortover en vei, utbryte "der er noe gran, la oss stoppe her" og tro at soppen hopper opp i kurven din...! Rystende. Tror jeg blir nødt til å igle meg med på en ny tur med mentoren, jeg. Så får jeg bare håpe hun ikke leser dette, og slår av lyden når hun ser at jeg ringer.. 

9 kommentarer:

  1. Ojojo, æ tør ikke plukk sopp. E livredd førr at æ går i psykose om æ spis den :p hehehe. Men det såg ganske koselig ut med en soppskogstur ut ifra de bildan du har lagt ut. Også med ei bok tell hjelp må det vel gå greit?? :)

    SvarSlett
  2. Ojojo, æ tør ikke plukk sopp. E livredd førr at æ går i psykose om æ spis den :p hehehe. Men det såg ganske koselig ut med en soppskogstur ut ifra de bildan du har lagt ut. Også med ei bok tell hjelp må det vel gå greit?? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, kan rapporter om at vi itje registrert nån psykosa utenom de av normal karakter.. ;-) Vi hadd jo boka! :p

      Slett
  3. Haha, elsker bildet av arvingen - bare for å være på den sikre siden liksom;D
    Jeg liker bombesikkert jeg også, og når det gjelder sopp så er det bombesikkert at jeg skal være svært forsiktig. For selv den mest uskyldige soppen kan gi store reaksjoner - jeg lar være sånn for å være på den sikre siden liksom!
    Når det er sagt kunne jeg godt tenke meg å dra ut på selvplukk, men så spørs det om jeg får gjestene mine til å spise selvplukk jeg på ingen måte ønsker å smake på selv da;)

    Natta til deg, ha en fin søndag
    klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, ja, det ble et lite blinkskudd :) Jeg mener jo bestemt at min lille krølltopp bare klødde under lua på et svært (u)passende tidspunkt ;) Bombesikkert er bra, men gjester trenger da ikke få så veldig detaljert informasjon? :p

      Slett
  4. Jeg elsker sopp, men jeg har ennå til gode å spise selvplukket sopp. Da må jeg ha med en ledsager og som kan finne gullet for meg. Elgsteik med soppstuing høres nydelig ut.

    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Elg og soppstuing er et sikkerstikk her i hjemmet, og vi er nok litt borskjemte som anser dette som hverdagsmat.... :)

      Slett
  5. Det var absolutt en trivelig dag! Jeg fant faktisk en kantarell og en piggsopp i dag da jeg var med på sauesanking i Sørfold, og kunne bare ikke la dem stå... Blir gjerne med på flere turer, skulle da helst visst om noen "sikre" sopp-plasser, helst med kantarell!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åj, ikke verst! Klart de ikke kunne bli stående igjen...! ;) Vi får forsøke å lure ut av noen andre hvor det er lurt å gå, kanskje en lørdagskveld på grendehuset kan være en god slagplan... :p

      Slett