torsdag 18. juli 2013

Pappa, kom hjem

Jeg skriver dette brevet til deg, pappa, fordi jeg mener det nå foreligger klare grunner til bekymring. Siden du ble lagt inn på sykehuset kan man med trygghet si at standarden på den omsorgen vi unger mottar har sunket. Jeg mener indisiene er tydelige, og jeg har bildedokumentasjon som styrker min sak. La oss begynne med alt arbeidet som plutselig faller på oss gutter nå som du er borte. At vi passer på båten din er kanskje ikke mer enn en snill pappa som du (neida, jeg legger slett ikke inn aksjer!) kan forvente. 

Om du stusser over at Sjefen ser litt våt ut, pappa, så kan jeg avkrefte at jeg hadde noe med den saken å gjøre. Også alt vannet du ikke ser her på bildet, som renner på innsida av dressen hans, var hans egen fortjeneste. Å holde båten i orden er uansett en oppgave jeg godt kan påta meg mens du er midlertidig satt ut av spill. Det skulle bare mangle oss mannfolk i mellom. Det jeg derimot vil protestere mot er det knallharde arbeidsregimet mamma har igangsatt innendørs nå som du ikke er her. 

Å flytte godstolen sånn at du kan få sitte godt foran tv`en er kanskje ikke det verste. Jeg mener, om ikke dette er tiden for litt ekstra service så vet ikke jeg. 

Men se her! Når du er borte er jeg nødt til å ta meg av støvsuginga, og den slangen er ganske tung skal jeg bare si deg, pappa. Og heller ikke Sjefen slipper unna, skal du tro. 

Han tar seg av husvasken, og han har ikke en gang fylt to!

Og hva har du å si til dette, pappa? Er du klar over hvor tung denne matta er eller? Jeg, Arvingen din, måtte i ditt fravær pent sørge for å få den fram fra under trappa, og legge den på plass, helt alene. Du skjønner at dette ikke er helt bra, ikke sant? Et bilde lyver ikke.

Til og med Mini er nødt til å bidra, ser du hvordan han er nødt til å passe på strømforsyninga til støvsugeren? Nå er jeg ikke helt stødig på juridiske anliggender, men mamma kan da umulig ha fått lovlig arbeidskontrakt for en baby på fem måneder? Jeg bare spør altså. Og nå når vi er inne på babyprat; vet du hvem det er som må ta seg av legginga? 

Riktig. Det er vi som må sørge for at Mini får den søvnen han trenger. 

Søvnen han sårt trenger..

Også høytlesninga er det jeg som har fått ansvar for nå. Vet du egentlig hvor lenge og ofte en snart-toåring kan mase om høytlesning? Jeg skjønner at du ikke akkurat er der borte med vilje, pappa, men som jeg foreslo på badet i gårkveld, så kunne vi jo bare satt hvitsenga du ligger i på sykehuset inn på badet vårt, så kan du jo være her med oss? Jeg trenger mildt sagt forsterkninger, for å si det sånn. 

Til og med påkledninga har jeg fått ansvar for. Ser du ikke hvor galt det er fatt, pappa? 

Alt av innlærte bordmanerer kommer til å være borte før du returnerer til oss, og som om det ikke er ille nok at Sjefen får lov til å sitte på bordet og spise middagen; vet du hva det var mamma serverte oss her eller? Hermetisk lapskaus og kjøpbrød. I say no more. Dette er så skakkjørt som det kan bli, altså. 

Og ser du her? Umiddelbart kan du kanskje gå i den fella at du tror dette er et bilde som bærer bud om min kommende karriere med bærslang, men jeg lover, pappa, det er bare jeg som sjekker hvordan det står til med utearealet vårt. Plenen vår har grodd så høyt at vi, hvor to tredjedeler ikke har rundet meter`n en gang, vi svømmer rundt i gress når vi endelig har kommet oss ut. Ja, og når vi er inne på utetid, pappa, er det noe annet jeg syns du bør informeres om. Det er nemlig ikke bare plenen som lider under ditt fravær, vi guttene kommer oss langt fra like ofte ut som vi pleier å gjøre når du er hjemme. Ser du hva slags forhold vi lever under, pappa? Det er ingen lek å plutselig være eldstemann i huset. 

Det er hardt arbeid, pappa! Til å bli helt svett av!

Skikkelig svett! Og vet du de supernaboene, som mamma skryter sånn opp i skyene? De er ikke hakket bedre! Det er direkte slavearbeid ute og går, også på den siden av tomtegrensa. 

Stian rekvirerte både Sjefen og meg bort til traktorarbeid, og selv om det kanskje ser gøy ut sånn i forbifarta, så kan jeg love deg at det er ganske tungt å sitte bak rattet på en sånn doning, altså. 

Rebecca er ikke noe bedre. Se bare her hva hun har satt Sjefen til. Syns du det lyser "morsom barnevakt" av dette bildet, kanskje?

Ser du hva jeg mener, eller? Dette er jo ikke noe annet enn skikkelig barnearbeid! Hva i all verden gjør mamma dagen lang, tenker du kanskje, siden det er vi gutta som må ta oss av alt arbeidet nå når du er indisponert? Mamma som skryter av hvor lett det er å være alene med oss, hun som forsikrer deg om at vi klarer oss såå fint atte, som lar vær å nevne biolaeksplosjonen (om du spør henne om den hendelsen må du bare vite at jeg holder fast på at det var en eksplosjon som gjorde at det var biola oppetter veggene, altså), som ikke sier noe om dokosten som ble brukt til gulvvask (det var faktisk Sjefen som stod for den episoden), om hvordan hun ropte for-, mellom- og etternavn på meg da vi skulle inn i dag fordi Mini og Sjefen vrælte så fint i kor (er det liksom min feil at beina mine blir så slitne at de nekter å stå av seg selv, er det rart med all denne uventede arbeidsmengden?). Så hva gjør egentlig den derre mammaen vår når det er vi, jeg, som må ta ansvar for alt som faktisk må gjøres selv om du er borte, pappa? Jo, det skal jeg svare på! Hun bruker tid på å ta småskumle bilder av seg selv, under påskudd av at det kommer til å muntre deg opp! Har du hørt?!

Er du overbevist nå, pappa? Innser du at du må komme hjem og redde oss fra dette gale kvinnemennesket? 

Med vennlig hilsen Arvingen, 
tross alt bare tre år. 

16 kommentarer:

  1. Fikk meg en god latter av dette innlegget - herlig skrevet og krysser fingrene for at superpappaen kommer hjem snart ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk! Jeg svarer sent, men godt..eller noe i den duren.. ;)

      Slett
  2. Herlig! Sitter og humrer. Godt at dere også holder humøret oppe midt i alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Ja, det er viktig å holde humøret oppe :)

      Slett
  3. Fantastisk innlegg!!! Håper arvingen får litt hvile snart, hvis ikke får du sende ham på ferie til Gildeskål, for her er det ikke en hjelpsom hand i sikte, så ville vært fint med en slik kar i huset et par dager for å lære opp mine egne....

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, han er flink med formaningene sine, så det skulle nok godt fint, det.. ;)

      Slett
  4. Ha ha:-) Fint å se at det går bra, tross alt... For det ser da ut som det går rundt...?! God helg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går rundt! Og rundt og rundt og rundt og rundt... ;)

      Slett
  5. Haha, genialt innlegg! Og fantastiske bilder :)

    Håper dere får en finfin helg alle sammen <3
    *klemmer*

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Karen! :) Det er viktig å rose de som roses skal.. ;)

      Slett
  6. Tihihi :D Pass på at ikke LO`s sommerpatrulje stikker innom ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ja..du sier noe der! Får være strengere med grensekontrollen i døra ;)

      Slett
  7. Hehe, døktige gutta! :) Du/dokk e no bære tøff te å stå på:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tikk og takk, da manj må, da klar manj :)

      Slett
  8. He he, herlig innlegg :-) Man kommer langt med god humor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! :) Ja, det hjelper i alle fall på når det røyner litt ;)

      Slett