onsdag 26. juni 2013

Traktorprat

Det er ettermiddag og vi er ute for å få litt luft mellom vingene. Jeg har Mini på armen mens Arvingen leier Sjefen bortover til naboene. Vi har hørt lyden av traktor og da må vi jo bare øyeblikkelig slippe alt vi har i hendene (ja, vi slipper ikke Mini da, naturligvis, men hjullasteren og spaden og sånne ting). Vi stabber i vei, går ned grusveien som fører mot stallen. Stanser utenfor den svære garasjen til naboene, en verden full av eventyr. Ut kommer selveste Stian, traktorføreren. Han stiller seg opp med en hånd på drømmekjøretøyet, sier "hallo gutter". Med sammenflettede fingre svarer de i kor. Står med vidåpne øyne og stirrer mot den store helten.

Vet dere hva som kommer til gården snart, gutter? De nikker himmelfalne. De vet. Til og med Sjefen vet hva det er snakk om, jeg registrerer at munnen former seg mot et smil. Det glimter til i øynene. Arvingen svarer momentant. "Ja, det kommer - EN NY TRAKTOR.." Mhm, svarer Stian. En helt ny traktor, det blir kult, eller hva? Arvingen følger opp med å spørre om det er John Deere eller Massey Ferguson, og det tostemte smilet til guttene blir bredere når svaret er "selvsagt en Massey Ferguson!". Det er en kjempestor og tøff traktor, og der er det til og med ekstrasete, så jeg kan ha påsitter. Han smiler bredt, og Arvingen blir så opprømt at han må snu seg mot mammaen, glitre av seg litt glede. "Sjefen kan ikke sitte på" svarer treåringen fort. "Det er det bare jeg som kan, for jeg er størst". Bonden svarer med et smilende "javel", og også jeg må trekke på smilebåndet. Jeg skal til å skyte inn et forsvar, men den største storebroren kommer meg overraskende i forkjøpet. "Eller, nei. En kan jo gå ut, og så kan den andre gå inn og så kan vi bytte. Vi kan dele".

Vi voksne veksler blikk, og mammahjertet renner over av stolthet. At noe så verdifullt som sårt tilkjempet traktorkjøretid kan deles med den midterste broren, sier ganske mye om den lille, store gutten min. Vi går i samlet tropp ned til hestene for å se etter de nye føllene som har kommet,  jeg knuger minstemann tett inntil meg mens jeg forsøker å lime fast synet av de to leiende guttene og den herlige følelsen av hverdagslykke.

Bildet har jeg stjålet fra gohydraulic.com og er en onsdagsgave til alle dere med små barn som gjerne vil titte på mobilen eller pcen innimellom. Jeg vedder på at det mest brukte søkeordet fra mobilen min er "traktor", så jeg antar det er flere der ute som syns det bør være flere bilder av sånt noe på mammabloggene..! Og dere? TUSEN TAKK for alle de fine kommentarene dere legger igjen, især på gårdagens frustrasjon.. som dere ser av dette innlegget endte dagen ganske fint.. :)

5 kommentarer:

  1. Å, jeg blir helt varm i hjertet og blank i øynene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Da er/var vi to ;)

      Slett
  2. Fine traktoren!!! Og fine arvingen!! Du har ikke noen APP-tips til en bilgal ettåring da??

    SvarSlett
    Svar
    1. Iskalde fingre etter å ha malt vindu utvendig (ikke selve vinduet nei, så eksentrisk er jeg ikke) klarte å svare deg med egen kommentar..den skal nå ligge under her et steds.. :p

      Slett
  3. Beklager altså. Der spør du helt feil person. Vi er litt, ikke anti barn+teknologi, kanskje, men vi ligger liksom litt i bakleksa selv så det blir lite barnevennlig apping og sånt. Men Arvingen kunne så fint vise meg hvordan jeg byttet episode på ps3'en i dag (ekte, gamle Pelle Politibil-filmer, se det er stas til og med for ettåringer!) så vi burde sikkert bli mer pro barn+teknologi. Si fra om du finner noe stilig på markedet til den bilgale, da! :)

    SvarSlett