torsdag 27. juni 2013

De vakreste ord

Dette er et innlegg jeg er nødt til å ha med på bloggen min. Et smykke av et minne jeg aldri vil glemme. En av de vakreste hendelser en mamma kan få med seg på veien. I dag hadde jeg vært nødt til å planlegge kveldsrutinene godt. Jeg la Mini på rommet vårt i god tid før de andre to, men han var urolig og ville ikke sovne. Til min ergelse - en vil jo gjerne klare seg selv når en har lovet fritt leide på garasjetomta - endte det med at pappaen måtte komme inn og pusse tenner på og fortelle eventyr for de eldste. Jeg fikk såvidt sagt "godnatt" utenfor romdøra til de to eldste, og nettopp fordi det ble litt halvveis bestemte jeg meg for å gå innom guttenes krypinn på vei ned. En utslitt liten Arving lå og sov med røde kinn, men Sjefen, som fortsatt sover på dagtid, lå halvvåken i senga. I denne varmen sover han bare i bleie, og med narresmokk i munnen var han bare aldeles nydelig. Et perfekt bilde på hvor liten han egentlig er. En liten storebror. Som ikke alltid får være så liten som han kanskje burde fått lov til. Jeg bøyer meg ned og stryker ham over håret, snakker lavt om utflukten vi hadde tidlig i dag, traktoren som lagde rundballer og surret dem inn i hvit plast. Fire smilende øyne møtes, og jeg ser inn i en verden så uendelig vakker. Jeg gir ham et kyss på pannen før jeg avslutter med et "godnatt, lille gullpoteten min". Skal rette opp ryggen, men to små hender smyger seg om halsen min, holder fast som bare den inderlige Sjefen min kan, før han med ettåringers stakkato språk sier "ga i de mamma". Den vakre smokkeaksenten gjør øyeblikket komplett, og jeg får tårer i øynene. Svarer at jeg elsker ham så uendelig høyt, trekker inn luft gjennom nesen, stryker en gang til over det myke håret hans, før jeg reiser meg og går ut. Kommer aldri til å angre på at jeg valgte å titte innom i kveld.

12 kommentarer:

  1. Så herlig..det er ikke lett å være syor og liten på samme tid. Og tenk, nå som du har skrevet det ned..vil du aldri, aldri glemme det heller;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det som er så fint med bloggen - for en tenker jo gjerne "dette kommer jeg aldri, aldri, aldri til å glemme", men så opplever en så mange fine stunder i løpet av en dag, en uke, og så glemmer man, utrolig nok. :)

      Slett
  2. Helt fantastisk liten fortelling om legginga for kvelden.
    Tenk så spesiell og elsket han følte seg nå, når mamma hadde tid til bare han, og ikke i fotspora til storebror.
    Fikk helt tårer i øynene, og klump i halsen, skjønne små gutter du har! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja, det er så fint å få tid til bare en av dem i slengen, og som du sier - han syns virkelig dette var en fin stund. Er vi ikke heldige som kan være så rike?

      Slett
  3. Så herlig, liten going du har :-) Og du beskriver så godt den mammakjærligheten man har for sine små, det er som om hjertet skal briste noen ganger... Jeg ble helt blank i øynene her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åj, tusen takk for kjempefine ord! Det er fint å høre at du kjenner deg igjen. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg var redd det skulle bli i overkant søtt og ikke "lesanes", for når innlegget er så ekte og personlig vil en jo veldig gjerne at det skal bli godt mottatt..så takk... :)

      Slett
  4. Fikk tårer i øynene selv jeg! Så fint skrevet! De er så gode de små :-) Akkurat sånne øyeblikk kan man leve lenge på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en godhet så ren og ekte at en blir jo helt satt ut :) Det er veldig fint med slike vitamininnsprøytninger når det for tiden ikke akkurat er overflod med søvn i alle fall ;)

      Slett
  5. Utrolig fint minne, fikk tårer i øynene selv :) Den gleden barna gir kan virkelig ikke måle seg med noen annet i verden!
    Du er så flink til å skrive om mammarollen :)
    klemmer

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir så glad for de fine tilbakemeldingene deres, tusen, tusen takk! Nå var det jo ikke meningen å skrive tårer i øynene på leserne, men jeg skjønner hva du mener..selv blir jeg så utrolig lett rørt over det som kan minne meg om ungene, rørt inn til hjerterota av ting jeg sikkert bare ville smilt av før jeg ble mamma :)

      Slett
  6. Så nydelige ord. Jeg gleder meg til jeg en gang blir mamma til vakre småtroll. <3

    SvarSlett