onsdag 3. april 2013

Kostholdsregime!

Påska er over, og for meg, som gikk stortjukk og fæl da alle andre tok sats med sine grandiose nyttårsforsett, har strenge dietter og vann banket på døra først nå. Her skal gravidkiloene vekk. Om jeg tuller, spør du? Nja, muligens. Jeg overdriver kanskje, men jeg har tatt grep  om kostholdet her hjemme.

Eller. 
Når jeg skriver kosthold, så er det i grunn en overdrivelse, det også. Jeg har satt ned foten når det kommer til snop. Godis, søtsaker. Snop. Vi er i grunn ganske flinke til å spise relativt sunt og godt i hverdagen, og ingen av oss er vel spesielt runde i kantene, men vi har lagt oss til en (u)vane med å mumse. Tirsdag som lørdag. Jeg påtar meg litt av ansvaret. Å gå gravid er god nok grunn til å trøstespise litt innimellom, men nå har jeg altså tatt et oppgjør med ukulturen jeg drasset inn i huset. HM dro til metropolen en tur, og fruen benyttet anledningen til å utøve litt av den makten som mødre gjerne har over kostholdet i en familie... Tamtata; det svært innholdsrike
kjøkkenskapet er tømt!


Til fordel for sunne saker, sånn at når vi nå sniker oss inn på kjøkkenet og åpner skapdøra på autopilot bare for å seeeee litt...vil vi bli møtt med et syn som gir oss dårlig samvittighet bare for at vi i det hele tatt tenkte tanken om å snope. Herlig preventivt! Er jeg slem syns du? Jeg syns ikke det. Jeg investerer langsiktig, og sørger for at mammaen og pappaen i huset får i seg mer av sunne, gode saker, og mindre sånt som bare er godt for helsa i et kortsiktig perspektiv.  Det gir helt sikkert bedre humør og mer energi, og ikke minst bedre resultater på stylinga av hekkaggregatet..


Da HM kom hjem fra butikken, hadde han som vanlig med seg masse frukt og grønt i posene.
I stedet for at dette ble slengt på sittebenken vår - som vanlig - er det nå plassert i skapet. Kjøkkenet ble ikke så rotete, og jeg mistenker at den kognitive stien som går fra stua og inn til kjøkkenskapet vil føre til at vi spiser minst like mye grønt som før til tross for at det er gjemt i et skap. Tror du HM ble gretten da han oppdaget hva slags friheter hans kjære madam hadde tatt seg? Slett ikke. Han er svært raus av seg.

Dessuten har jeg lært litt om å være "føre var" og la derfor denne søte sjokoladen fremst i skapet....


Er godteskapet ditt fullt av snop?
Synder du mot reglen om
godis bare på lørdager?
Om du ble inspirert av min
strategi er det bare å kopiere,
men husk å kjøpe inn
litt hjertesjokolade først!

7 kommentarer:

  1. Smart!
    Jeg er en skikkelig skapsnok, så kanskje jeg skulle rydde litt?

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Herlig herlig herlig! jeg er den største snoperen her i huset- går i mørk sjokolade som jeg gjemmer i døra i kjøleskapet- og jeg blir fryktelig amper om det er tom der uten at jeg har vært med på den siste biten!

    Jeanette

    SvarSlett
  4. Haha, kjenner meg igjen med den mørke sjokoladen...og så er det jo lov, er det ikke? Og da blir det noen ekstra biter... :)

    SvarSlett
  5. jeg er så fæl til å snoke inni skapene, ikke rart at jeg aldri klarer å bli kvitt noen kilo. må kanskje prøve din strategi :-) ønsker deg en fin helg, med eller uten snop. klem fra Helen

    SvarSlett
  6. I dag har jeg faktisk gjort som deg - og rydda skapet! Nederste hylla i "godteskapet" er bare sunn nå, og godteriet er gjemt langt vekk! (til et helt annet skap, faktisk...)Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult!! Veldig gøy å høre! Her har det hatt utrolig effekt (så får vi se hvor lenge det varer..), og kan virkelig anbefales :)

      Slett