mandag 22. april 2013

Fortell meg om tre tette #1

Å få tre unger på rappen er ikke bare bare. Det krever mye av oss som foreldre, og i stor grad har livene våre gått fra å dreie seg om jobb, hus, venner, trening, friluftsliv osv til nesten utelukkende å dreie seg om ungene. Jeg har fått spørsmål om hvordan det er å få unger så tett (ikke i forbindelse med bloggen), og tenkte at jeg kanskje skulle dele litt av mine erfaringer knyttet til dette. Det første innlegget i denne føljetongen handler rett og slett om klesvask. Det er fordi jeg har vært inne hos Beautiful og blitt inspirert av hennes innlegg. 

Når du blir mor eller far for aller første gang, er det stor stas. Du innser likevel raskt at den lille krabaten genererer overraskende stor mengde klesvask. Noen spedbarn gulper. Da må gjerne body og strømpebukse, og den søte sparkebuksa byttes. I tillegg blir kanskje den voksne angrepet fra oven, og t-skjorta må også slenges til vask. Bleieskiftarbeid kan dessuten vise seg å være overraskende utfordrende. Innholdet i bleiene kan nemlig like godt finne på å snike seg på utsiden av bleien som å holde seg der det hører hjemme, og dette kan skje flere ganger om dagen om en er riktig heldig. Når det kommer ut og opp på ryggen kan du være helt sikker på at både strømpebukse, body og den stilige genseren er infisert. I tillegg må håndduken du har stelt den skyldige på også til vask. Sannsynligheten er dessuten stor for at den lille har gjort arbeidet sittende tett inntil sin kjære mor eller far, og da er det jammen på tide å bytte t-skjorte på nytt. 

Du skal lage middag, og velger derfor å sette den lille i vippestolen. Smilende dupper ungen opp og ned, opp og ned. Hva skjer? Joda, bleien fylles på nytt. Denne gangen har det sneket seg ut på baksiden av låret. Fullt skifteregime på baby. I tillegg må trekket til vippestolen til vask. Og om du trodde det var de to eneste måtene spedbarn kan sørge for at skittentøyskurven fylles, så tok du feil. Det har seg nemlig slik at amminga slett ikke er uten utfordringer, den heller. Bh og trøye(r) må gjerne skiftes flere ganger for dag, om produksjonen er på topp og den lille bestemmer seg for å slippe tak, sånn innimellom..

Ettåringen er sikkert enklere, tenker du. Svært feilaktig, kan jeg opplyse. Ettåringer "SKAL SELV"! Det innebærer å spise brødskiva med leverpostei helt alene, drikke melk fra koppen helt alene, være delaktig når tranen skal inntas, spise med gaffel når vi serverer spaghetti og kjøttdeig, forsyne seg med banan selv, for ikke å snakke om å spise kveldmat med makrell i tomat - selv. Du skjønner tegninga. Klissete fingre griper i tillegg etter pappas joggebukse med den største selvfølgelighet, koser med mammas lange hår. 

Ettåringer er spesielt herlige når de kommer på at de skal synge Petter Edderkopp (du vet hva slags bevegelser som hører til den sangen, ja?) med kaviarfingrene sine. Da fylles vaskerommet opp med både vaskekluter og hårvaskekluter, i tillegg til buksa og genseren, og smekken som strengt tatt var overflødig. For syvende gang denne fantastiske mandagen. Ettåringer er dessuten veldig glad i å putte fingrene i do, sjekke vannstatus på hundeskåla eller bare legge kinnet mot sofaputa for å kose litt, uten tanke for at nesen renner.. 

Det må jo bli bedre, tenker du, og venter spent på hva jeg har å skrive om treåringers evne til å skape klesvask. Vet du hva? Det blir bedre. Det blir mye mindre gris i forbindelse med spising, og de fleste går i tillegg på do selv. Men vet du hva treåringer liker? Treåringer liker å leke med vann. De har dessuten en mirakuløs evne til å finne fram til elegante løsninger for å rekke opp til dette forlokkende vannet. Dersom krakken allerede har blitt konfiskert, vel, da drar de med seg støvsugeren. Sånn at de kan stå på den og leke med vann. Gjøre genser, t-skjorte, bukse og sokker så bløte at det bare er å dra rett av. Sånn at en må finne fram nye klær, for treåringen kan jo nesten ikke renne rundt i huset med søkkvåte klær (selv om det innimellom frister). Ny runde med håndklær og hårvaskekluter..

Babyer, ettåringer og treåringer er herlige skapninger. De skaper mye klesvask hver for seg, men når de kommer som en samlet pakkeløsning, da genererer de uoverkommelige mengder klesvask. På badet har vi en stor, svart skittentøyskurv. Den rommer utrolig store mengder (og enda mer dersom far står for stappinga). I kveld etter badinga nådde likevel skittentøyskurven sitt maksimumsnivå. De eldste guttene Måtte få hver sin vaskeklut for å vaske badelekene, og ungene tørkes naturligvis med hver sitt store håndkle; de skal jo opp samtidig må vite, og det beste som fins er dessuten å leke hytte og tulle på gulvet sammen. Rulle rundt (og nei, baderomsgulvet vårt er sjelden støvfritt), så da er det stort sett bare å legge samtlige håndklær til vask.

Det ble dermed så store mengder klesvask i dag at jeg rett og slett ikke fikk plass til alt i kurven, så da dro jeg den med meg inn på vaskerommet. Vet du hva som står på vaskerommet? Hold pusten. Der står intet mindre enn fire ekstra skittentøyskurver.. Og dersom vi ikke vasker minst en maskin med klær hver eneste dag, så vinner stablene med skittentøy. De rotter seg sammen og okkupasjon er et faktum. Unger krever en god vaskemaskin, men som regel ser jeg lyst på denne evige krigen mot klesvask. Etter å ha lest innlegget om rikdom kommer jeg kanskje til og med å begynne å verdsette at jeg får gjøre denne jobben. Likevel tør jeg ikke tenke på når ungene vokser til, tre tette gutter, som kommer og forteller sin kjære mor at de ønsker å begynne med fotball- og langrenn. Det er godt mulig jeg ser meg nødt til å kurse dem i hvordan en skal vaske sine egne klær.....

11 kommentarer:

  1. he, he jeg kan følge dagen din, selv om vi har hatt en gulpfri gutt med alt på innsiden av bleien :) men han styrte dagen alikevel med sine utspill ... jeg heier på deg og dine !

    klem og takk for alle hyggelige tilbakemeldinger inne hos meg. Jeg har mange ideer i hodet om dagen, men sliter litt med å sette meg ned og med å få ting ned på pc - en det blir derforlitt så som så både der og med tilbakemeldinger. Men jeg setter pris på at du er der :) enda en klem :)

    Nann Kairn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk! Jeg syns du er alt for streng mot deg selv, jeg da.. :) Inspirasjon kommer og går, og livet er for kort til å ha dårlig samvittighet for litt bloggtørke :) Varm klem sendes din vei! :)

      Slett
  2. Veldig bra!!!!!!
    Og perfekt forklart! :)

    SvarSlett
  3. Haha. Fantastisk :) Gode beskrivelser for en helt vanlig mandag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Vi er nok mange i samme båt..evt skittentøyskurv ;)

      Slett
  4. hahah, utrolig bra skrevet! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for super tilbakemelding, det varmer sånn :)

      Slett
  5. høres ganske kjent ut, ja... Litt bedre blir det med alderen, men da er jo også klesplaggene mye større - og som du er inne på: teningsklær! Og om de ikke blir aktive innen idretten er jo gymbag og svømmebag obligatorisk, gjerne flere ganger hver uke!

    -Men det jeg er utrolig glad for er at noen har funnet opp vaskemaskina! Hurra for den og hurra for aktive, utforskende unger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har så evig rett! Hurra for aktive, utforskende unger; og for den fantastiske vaskemaskinen ;-)

      Slett
  6. Jeg har vel mange ganger erklært at klessvask "visstnok" er min fremste hobby. Etter at jeg fikk barn.
    For det fortsetter etter småbarnsfasen... Det må jeg bare avsløre.
    Sånn 2-6-åringer er eksperter på å rulle seg i gjørme og søle, i hvertfall mine tre aktive. Og så blir de større og det blir kanskje - kanskje - slutt på å spise yogurt over hele genseren - men de slutter ikke å leke og sykle, spille fotball osv i det som er av vær og føreforhold og det merkes på alle klærne - som i mellomtida har blitt MYE større. Så klesmengden målt i kilo klær eller antall vaskemaskiner går ikke ned... Sorry... OG ja - det kommer treningsklær, gymtøy, svømmetøy inkl håndklær for alle til ulike tider i ett sett hele uka gjennom. Det er bare å stå på...
    Større barn har også voksenstørrelse i sengetøy - så sengetøyvasken for hele familien tar MANGE maskiner...
    Hadde vi hatt plass i vaskerommet skulle jeg gjerne hatt to vaskemaskiner.
    Men jeg tenker egentlig som Heidi - at dette arbeidet er en rikdom. Og jeg er heldig som har varmt og ordentlig tøy jeg kan la barna gå i. Så får jeg vaske og lappe bukseknær og være takknemlig.

    SvarSlett